Aktuelt, Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Petter Aamo tildelt Os kommunes kulturpris

Petter Aamo ble i går kveld tildelt Os kommunes kulturpris. Tildelingen foregikk på Dalsbygda bygdekvinnelags 8. mars-arrangement i Dalsbygda samfunnshus. Aamo mottok prisen til stående applaus fra publikum. I begrunnelsen fra Formannskapet heter det blandt annet: Årets prisvinner har et stort engasjement og innsats for et bredt kulturliv. Han har også vist stort samfunnsengasjement gjennom styrer og råd i foreningslivet, og to perioder i kommunestyret. Han var sentral i etableringen av Meierigården, og i arbeidet med Kølbua og Såmmårmoro. Likeens i utgivelsen av Edv. K. Bergs notesamling “Oppmed snøfjellbandet”. Han har vært – og er – viktig i arbeidet med “Det digitale skatollet”, Nordavær og i sang- og musikklivet. Lista med hans bidrag i kulturlivet er lang, men i stikkordsform;  gruvespelet “Fredricus Quartus”, restaurering av kirka og nytt orgel, Os blandakors reise til Færøyene i 1993, “Kven e no den her dalsbygdingen?” – OL 1994. Som lærer har han også betydd mye for bygda.

Varaordfører overrakte prisen til Aamo – som “et stempel på en solid innsats for samfunnet og kulturen i Os”. Os kommune gratulerer!