Aktuelt, Barn, unge og utdanning, Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Aktivitetskortet for barn og unge i Røros, Os og Holtålen

Røros, Os og Holtålenkommuner viderefører aktivitetskort for barn og unge. Aktivitetskortet gir barn og unge mulighet til å delta i aktiviteter og opplevelser uavhengig av familiens inntektsnivå. Bedrifter og foreninger gir bort et visst antall besøk eller opplevelser, i en felles dugnad for unge innbyggere.

Aktivitetskortet gir barn og unge som av økonomiske årsaker ikke bruker fritidstilbud, tilgang til å delta på f.eks. kino, basseng, alpinanlegg, museumsbesøk, idretts- og kulturskoler, lekeland og kafé.
Det er NAV som tildeler aktivitetskortet, og det gjelder barn og unge fra 2 til 18 år. Løsningen er enkel å bruke og administrere.

Ordningen er nå i gang i de tre kommunene. Familier som ønsker kortet, kan henvende seg til NAV. Ved andre spørsmål, kontakt kommunens kulturkontor.

Vi takker disse bedriftene og foreningene for å bidra til å bedre inkludering og å hindre utenforskap, og oppfordrer samtidig flere bedrifter og foreninger til å bidra i dugnaden med gode opplevelser for barn og unge: Rørosmuseet, Røros Idrettslag (idrettsskolen), Røros Kino, Unicare Røros (basseng), Røros hotell (lekeland), Os kommune (basseng), Hummelfjell alpinsenter , Holtålen kommune (basseng), Ålen skisenter, Ålen bygdekino og Kaffekråa.

Foto: Nataliya Haugen