Banner tilsyn av skolehelsetjenesten

Os kommune må sikre bedre styringssystem for planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring i skolehelsetjenesten.

Os kommune har hatt systemrevisjon/tilsyn fra Statsforvalter på skolehelsetjenesten for 1. til 7 klasse. Tilsyn er en mulighet til forbedringsarbeid, endring, nytenking og utvidet samarbeid, og det planlegges en god prosess med bred involvering der vi skal rette opp det som er påpekt fra Statsforvalter

Tema for tilsynet var:

• Helseundersøkelse, helsesamtaler, helseinformasjon og undervisning i 1. til 7. klasse.
  • Koordinering av tjenester til barn «som bekymrer» som ytes fra flere enheter gjennom tverrfaglig samarbeid. Om kommunen i sin planlegging av tjenesten har lagt til rette for tverrfaglig samarbeid for å fange opp barn og unge med skjevutvikling og fysiske og psykiske utfordringer.

Følgende er påpekt fra Statsforvalter:

• Skolehelsetjenesten i Os kommune har ikke et styringssystem for å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere sitt arbeid og oppgaver for barn i 1. til 7. klasse.
  • Skolehelsetjenesten har en for tilfeldig og personavhengig praksis, med manglende skriftlige rutiner, journalføring og kontroll, som gir for høy risiko for at barn i denne aldersgruppen ikke får helseundersøkelser og vaksiner etter retningslinjene.
  • Kommunen har samarbeidsteam og verktøy som skal benyttes for barn med behov for koordinerte tjenester, men dette fungerer ikke slik det er tenkt. Dette gir for høy risiko for at elever «som bekymrer» ikke fanges opp gjennom tverrfaglig samarbeid, som kan føre til at barn med skjevutvikling og fysiske og psykiske utfordringer ikke får tilstrekkelig hjelp og koordinerte tjenester.

Foreløpig rapport vil foreligge i uke 21, dokumentet er offentlig.

• Os kommune har lovbrudd på at kommunen ikke har godt nok styringssystem.
  • Det tverrfaglige samarbeidet mellom kommunens interne aktører og eksterne samarbeidsparter må formaliseres og avtalefestes. Det vil gjøre eksisterende samarbeid mer strukturert, og vil gi økt tydelighet i forhold til “hvem gjør hva når”.
  • Tilsynet handler ikke om enkeltpersoner som jobber i tjenestene, men krav til kvalitetsarbeid nedfelt i lov og forskrift som kommunen plikter å følge opp.
  • Arbeidet med å lukke lovbruddene vil forankres i helse og omsorg, oppvekst og kommuneledelse – i samarbeid med Statsforvalter. Ansvaret for skolehelsetjenesten er delegert fra kommunestyret/ kommunedirektør til helse og omsorg. Dette betyr at helse og omsorg har ansvaret for å lukke lovbrudd/avvikene og lede prosessen.

⇒ Klikk her for å komme til kommunens nettside om skolehelsetjenesten!