juli, 2020

25jul11:00- 13:00Anbefalt"Hembygda" - Ei bygd ble til. Et folk slo rot. Ei fortelling om Narjordet.Fortellerforestilling på Oddentunet11:00 - 13:00 Narjordet

Informasjon

I en kultursommer preget av koronatiltak er det en glede for Os kommune i samarbeid med Teater i Fjellregionen å kunne invitere til fortellerforestilling på Oddentunet i Narjordet, lørdag 25. og søndag 26. juli. I år er det 40 år siden bergstaden Røros fikk verdensarvstatus og 10-årsjubileum for den utvidede verdensarvstatusen for Røros og Circumferensen. Oddentunet har med andre ord vært en del av verdensarven i et tiår og det skal markeres med forestilling.

Gjennom et utvalg av fortellinger vil publikum få et innblikk i historien til det spesielle gårdstunet og noen av menneskene som levde der. Uten å avsløre for mye kan det nevnes at der blant annet vil bli fortalt om de første brukerne i Narjordet, myten om mannen med navnet «Bager Cats» og også lagt frem et knippe krigshistorie om motstandshelten Rolf Odden. Fortellingene formidles av Kirsti Sæter, som selv har vokst opp i Narjordet, og vil flettes sammen og tonesettes av musikerne Anders Lillebo og Sigrid Stubsveen. Regi og scenografi er det Teater i Fjellregionen som står for.

Fortellerkunsten er blant de eldste underholdningsformene vi har og foregår i direkte samspill mellom forteller og tilhører. Vi håper at vi med denne forestillingen kan gi et forfriskende levende tilbud i et ellers så skjermbelagt kultur-Norge, og håper så mange som mulig vil ta turen til Narjordet for å feire verdensarvjubileet med oss.

Forestillingen vil gjennomføres i henhold til de gjeldende smitteverntiltak. Billetter kjøpes på Ticketmaster.

Lørdag 25. og søndag 26. juli:
11.00 Omvisning
12.00 Forestilling