På denne siden får du informasjon om innsynsretten og hvordan Os kommune behandler inngående og utgående post til og fra kommunen.
Formål
Alle kan kreve innsyn i brev og dokumenter fra det offentlige. Retten til innsyn og krav til publisering av postjournaler er hjemlet i flere lover og forskrifter. En postjournal er enkelt forklart et register over all arkivført post og korrespondanse inn og ut fra offentlige virksomheter.
Postlista (offentlig journal) finner du her.: postliste og møtekalender
Os kommune fører postjournal etter reglene i arkivloven. Både dokument til eller fra offentlige virksomheter og dokument til eller fra privatpersoner registreres i postjournalen. Også e-poster og andre typer meldinger registreres i postjournalen. Det er ikke mulig for avsender å be om at et dokument ikke skal registreres i postjournalen, men vi gir ikke innsyn i opplysninger som er underlagt taushetsplikt.
Os kommune har ansvar for at taushetsbelagte opplysninger ikke offentliggjøres. Dokument som ikke er offentlige eller som inneholder sensitive personopplysninger eller fødselsnummer blir ikke publisert eller sladdet.
Publikum har rett til å kreve innsyn i offentlige dokumenter, journaler og lignende registre. Alle saksdokumenter i kommunen er offentlige hvis det ikke er gjort unntak i en lov. Selv om et dokument kan unntas offentlighet, skal kommunen vurdere om dokumentet bør gjøres delvis eller helt kjent – Offentleglova §11. Meirinnsyn.
Fra postlisten kan du åpne dokument direkte, dokument med paragraf (§) er unntatt fra publisering, men her kan du be om innsyn ved å trykke på fanen “bestill dokument”. Os kommune vil da vurdere merinnsyn. Du kan be om innsyn i dokument som ikke er publisert i postlisten. Innsynskravet må gjelde en bestemt sak, eller i rimelig utstrekning saker av bestemt art. Du kan du kreve innsyn, skriftlig eller muntlig.
Personvernforordningen jamfør Personopplysningslova stiller krav til hvordan vi behandler personopplysninger. Særlige kategorier av personopplysninger (ref. artikkel 9 nr. 1) – i tidligere lov kalt sensitive personopplysninger – skal sikres et særlig vern og blir derfor ikke gjort tilgjengelig på nettet.
Dette gjelder journalposter om barn, elever, personal og andre personer, hvor det foreligger sensitive personopplysninger.
Krav om innsyn vil normalt bli besvart i løpet av tre virkedager. Hvis du ikke har mottatt svar i løpet av fem virkedager er dette å regne som et avslag som kan påklages. Klageinstans vil være Statsforvalteren i Innlandet.
All post til Os kommune journalføres fortløpende. Det vil si at et dokument som har kommet inn til kommunen som hovedregel vil finnes på kommunes postliste to dager etter at postmottaket har mottatt og registrert dokumentet. Det kan være forsinkelser i dette, hovedsakelig om det skulle være kapasitetsproblemer på vårt servicetorg. Slike forsinkelser, som også vil gjelde for saksbehandlere, prøver vi å unngå, men det kan skje. Postliste publiseres innen kl. 12.00 mandag-fredag.
For politiske saksdokumenter/saker gjelder de samme reglene som for utgående dokumenter. Politiske saksdokumenter publiseres i egen møtekalender. Eventuelle tilleggsdokumenter som kommer etter at saksdokumentene er sendt ut, publiseres på samme måte.
Avslag på krav om innsyn vil komme skriftlig og vil ha henvisning til aktuell lovbestemmelse for avslaget, samt opplysning om 3 ukers klagefrist jfr. forvaltningsloven § 29.
Selve klageprosessen er nærmer beskrevet i offentleglova § 31 og §32
For mer informasjon om innsyn og offentlighet kan du besøke datatilsynets hjemmesider se Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) og forskrift til offentleglova.