Post til og fra kommunen

På denne siden får du informasjon om innsynsretten og hvordan Os kommune behandler inngående og utgående post til og fra kommunen.

SIST OPPDATERT: 19.12. 2023 - 15:04
[easy-social-share]

Post til og fra kommunen

Offentleglova inneholder bestemmelser om retten til å få se (innsyn) i dokumenter i offentlig forvaltning. Hovedregelen er at alle kan kreve innsyn i saksdokumenter, journaler og andre lignende registre. Loven inneholder også bestemmelser om hva som regnes som dokument og når et dokument blir offentlig.

⇒ Les mer om innsynsretten i offentleglova ved å klikke her!

⇒ Klikk her for å komme til “Rettleiar til offentleglova”!

Kommunens inngående og utgående post registreres daglig i henhold til regler i (arkivforskriften). Inngående post i kommunens generelle sak- og arkivsystem fordeles til sakbehandlere som har ansvar for den videre oppfølgingen og behandling av saken.

Postlister (offentlig journal) gir en oversikt over inn- og utgående korrespondanse på en gitt dato. I postlistene finner du en oversikt over arkivverdig post som har kommet inn eller gått ut fra Os kommune. Postlistene er offentlig, og publiseres som hovedregel 2 virkedager etter at de er journalført. Postlistene er tilgjengelig for publikum i tre måneder og blir deretter fjernet.

Om du ikke finner dokumentet du ønsker å se, eller ved forespørsel om innsyn, ta kontakt med servicetorget. Forespørsel om kopi av brev fra postlista kan sendes på e-post.

Postkasse