Aktuelt, Barn, unge og utdanning, Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Os er gode på barnekultur og bibliotek – ifølge Norsk kulturindeks

Norsk kulturindeks er en årlig oversikt over kulturtilbud og kulturaktivitet i norske kommuner og fylker. Målsetningen er å beskrive det faktiske kulturtilbudet og den faktiske kulturbruken i et gitt område. Indeksen er utviklet av Telemarksforsking i samarbeid med norske kommuner og fylkeskommuner.

I tråd med målsettinga for Os kommune, er vi på 6. plass i landet i kategorien Kultur for barn! Her måles parameterne kulturskole, DKS og fritidsklubb. Dette er en bekreftelse på at vi prioriterer barn og unge, og gjør mye bra i en liten kommune. Det skal vi gjøre vårt beste for å fortsette med!

Bibliotekene i Fjellregionen har i mange år hatt gode plasseringer. I år er fire av regionens bibliotek blant topp 20; Holtålen nr 2 (!), Tynset nr 13, Os nr 14 og Tolga nr 16. Her måles utlån, besøk, aktive voksne lånere og deltagere på arrangementer.  Heia bibliotekene og deres  viktige rolle som kultur- og kunnskapsformidlere, leseinspiratorer og møtested.