Ser du bufe på jernbanelinja?

Varsling av dyr på jernbanelinja

Bane NOR har opprettet et beredskapsnummer der man kan ringe inn og varsle om bufe på jernbanen. Formålet er å redusere og forhindre unødvendige påkjørsler av husdyr.

Dette bør dyreeiere gjøre:

• studere og gjøre seg kjent med kartet for sitt område
  • notere seg bane + km på strekningen der man har eiendom/beiteområde (feks. “Dovrebanen km 457-459)
  • Lagre beredskapsnummeret på mobilen sammen med strekningsopplysningene
  • Når du ringer: oppgi navnet ditt, strekningsopplysninger og ca. antall dyr. Vær kort og konsis.

Bruk av beredskapsnummeret:

• Skal KUN benyttes når det oppdages dyr PÅ jernbanen. Du må selv IKKE bevege deg inn på jernbanen da det vil utsette deg for fare.
  • Nummeret er døgnåpent, og det vil alltid være en ansatt med lokalkunnskap som svarer. Meldingen vil snarest bli videreformidlet til lokfører.

BEREDSKAPSNUMMER: 481 78 861

Se kommunens hjemmeside under “Varsling av dyr på jernbanelinja” for kart over hver kommune: LANDBRUKSAKTUELT – Os kommune

Sauer på utmarksbeite