Aktuelt, Kultur, idrett og fritid, Nyheter

Frivilligprisen 2024 til matkjørerene ved Frivilligsentralen

På Dalsbygda bygdekvinnelags Vintervukku-arrangement onsdag kveld, overrakte ordfører Ivar Midtdal og kultursjef Anne Kristin Rødal Frivilligprisen 2024 til matkjørerene ved Os frivilligsentral.
Det er andre gang Frivilligprisen blir utdelt i Os kommune. Prisen går til enkeltpersoner eller lag/organisasjoner som har utført en særlig frivillig innsats og engasjement til beste for medmennesker i Os kommune. Formålet med prisen er å markere og synliggjøre frivillige og frivillig innsats, og å fremme frivillig engasjement.

Det kom inn mange gode forslag til fortjente prisvinnere. Formannskapet vedtok å gi prisen til matkjørerene ved Frivilligsentralen. Prisen er på kr 10 000,- med diplom.
Matkjørerene er denne sesongen 11 stk. De kjører middagsmat til hjemmeboende eldre og uføre i Os, Narjordet, Håmmålvoll og Dalsbygda – det varierer etter hvem som trenger det. Det kjøres alle dager – året rundt, uansett vær og føre.

Dette er et svært viktig tiltak for helse, trygghet og livskvalitet. Hjemmeboende får god og næringsrik mat tilkjørt, en prat og trygghet ved at noen ser innom hver dag. De slipper handleturer på glatta og strev med matlaging som kanskje ikke mestres så godt lengre. Et forebyggende og viktig tiltak for helse og livskvalitet! Ordninga startet i 1998, det er kjørt bortimot 400 000 km, og det er utført åtte årsverk på frivillig basis. Oppdraget er viktig, meningsfullt, trivelig, og gir mye både til mottagere og kjørere.

Det har vært mange matkjørere oppigjennom åra. Dagens sjåfører representerer dem alle: Toril Aas Ousten, Unn og Arne Moseng, Åge Kvernbekkeng, Magni Trøan, Kari og Per Ivar Langøien, Ove Persson, Ingemar Eggen, Eva Unni Stenseth og Kristian Hanssen. Ordninga administreres på en utmerket måta av Os frivilligsentral.

Os kommune gratulerer matkjørerene ved Os frivilligsentral med Frivilligprisen 2024!

Foto: Jon Sagbakken, Arbeidets Rett